I sin nytårstale opfordrer general André Cox til at vise ubetinget kærlighed uden diskrimination // 31-12-2017

I en videohilsen udfordrer general André Cox både medlemmer og venner af Frelsens Hær og alle kristne til at have Jesus som forbillede i holdning og handling. "Det kan se ud som en umulig opgave. Men med Helligåndens hjælp tror jeg på, at enhver kristen kan blive lig Kristus," siger han. Både videoen og en dansk oversættelse af talen kan ses herunder.


Det er næsten ikke til at tro, at vi er nået til ende på endnu et år - med mulighed for nye begyndelser foran os.

I disse dage formulerer vi nytårsforsætter om at forbedre os. Det gjorde vi også for et år siden. Men når vi ser tilbage på 2017, undres jeg på, hvordan det er gået med nogle af vore håb og drømme.

Trods meget godt, der hændt, har 2017 været præget af skandaler og katastrofer. Med chokerende eksempler på umenneskelighed, herunder terrorangreb og masseskyderier.

Jeg kan næsten ikke tro, at vi i løbet af de seneste uger har set chokerende billeder af slavehandel i Libyen. Offentlig slavehandel i det 21-århundrede.

Underholdningsindustrien blev ramt af en bølge af sex-skandaler, der siden har spredt sig til andre områder i det offentlige liv - og jeg er ked af at sige det - også til kirken.

De mennesker, der har udført disse handlinger, burde have vist større opmærksomhed mod Jesu ord, når han siger: "For der er intet skjult, som ikke skal blive synligt, og intet gemt bort, som ikke skal blive kendt og komme frem i lyset." (Luk. 8,17).

I velstående og efter sigende oplyste nationer synes frygt og had mod fremmede og især flygtninge at være stigende. Vi ser øgede racistiske spændinger og til og med marcher med nazi-ytringer gennem gaderne.

Menneskehandlen viser ikke tegn på at forsvinde. Med mænd, kvinder og børn, der bliver tvunget ud i slaveri på grund af fattigdom og magtesløshed, og på baggrund af falske løfter.

Der er flere mennesker, som lever i slaveri i dag end på noget tidspunkt i moderne historie. 44 millioner mænd, kvinder og børn. Det svarer til befolkningen i Canada, New Zealand og Mongoliet til sammen.

Tag ikke fejl venner. Centralt bag alle disse forhold står menneskets uforandrede efterspørgsel efter velstand og magt.

Det gør mig syg, ligesom det bør tynge hjertet hos ethvert menneske, der har medfølelse.

Hvor er vores medmenneskelige respekt, der så forbilledligt er vist os af Jesus Kristus?

Når han omgik kvinder, som i henhold til de kulturelle normer i datidens samfund var laverestående i forhold til ham, udnyttede han det ikke som en fordel. Han nedgjorde dem ikke. Han ignorerede dem ikke. Han dominerede dem ikke.

I stedet benyttede han sin position til at rejse dem op.

Læg mærke til, hvordan han mødte Martha, Maria, kvinden ved brønden og kvinden, der rørte ved kvastene på hans kappe.

Han viste respekt og kærlighed mod dem, andre anså som mindreværdige. Og hans tilgang til race og tværkulturelle spørgsmål fremgår tydeligt i beretningen om ’Den barmhjertige samaritaner.’

Hos hans tilhørere kunne ordet ’barmhjertig’ og ’samaritaner’ ikke siges i samme sætning. Men han fremholdt værdierne hos dem, andre betragtede som værdiløse - og til og med som fjender.

Som kristne har vi således et klart eksempel på, hvordan vi bør behandle enhver med respekt og kærlighed.

Det er indlysende, er det ikke?

Derfor finder jeg det ubegribeligt, at den adfærd jeg ser hos kristne, ofte ikke er i nærheden af den standard, vor Herre satte for os. Selviske kristne, intolerante kristne, hårdhjertede kristne. Jeg har hørt dem alle - og værre. Men ingen af disse beskrivelser giver mening.

Hvis du er en kristen, er du sat på niveau med Kristus - der udviste selvopofrelse, tolerance og et varmt hjerte i både ord og handling. Det kan se ud som en umulig opgave. Men med Helligåndens hjælp tror jeg på, at enhver kristen kan blive lig Kristus.

Som en af mine forgængere, general John Gowans skrev: "And in liberty rejoice" (i sangen: "I Believe That God The Father"). Er det ikke forunderligt, at ved at opgive vore trang til selviskhed kan vi blive sat fri?

Jeg er nok general med guldbelagte skulderstropper og med ansvar for en bevægelse, der virker i 128 lande. Men overfor min frelser er jeg blot André, en synder frelst af nåde. Jeg har ikke større værdi end andre mennesker, uanset køn, race, seksuel observans, tro, velstand eller social status.

Min udfordring til os alle, når vi tager hul på 2018, er, at vi må medvirke til at skabe en ny og bedre måde at leve på. En vej baseret på nåde, frihed og respekt. Ikke selvtilstrækkelighed eller trang efter magt.

Lad os værdsætte de mennesker i vort samfund, der betragtes som værdiløse. Lad os give magt til dem, der er magtesløse. Lad os elske dem, der synes uelskelige.

Må vi hver i sær praktisere Frelsens Hærs internationale missionserklæring: "At forkynde evangeliet om Jesus Kristus og i hans navn møde menneskelige behov uden diskrimination."

Kærlighed uden diskrimination. Se, dét vil gøre verden til et bedre sted.

Må Gud velsigne jer alle, og må I havde et glædeligt og forunderligt nytår.

Se videoen ved at klike her.





Videoer


Ferieoplevelser
BonBon-Land
Sted at bo
 

BIDRAG | MÅNEDSBLAD

Frelsens Hær | Informationsafdelingen | Frederiksberg Allé 9 | 1621 København V | Tlf: 3331 4192 | post@den.salvationarmy.org