’Fyld verden med musik’ – Reportage fra jubilæumsweekend

Valby Musikkorps har marcheret med en grundtone af lovprisning, som har givet genlyd og genklang i 100 år. Det blev den første weekend i maj fejret med friluftskoncert, festgudstjeneste og kirkekoncert.

Tekst og fotos: Levi Giversen

”Lovpris Gud i hans helligdom… Lovpris ham med hornets klang… Alt, hvad der ånder, skal lovprise Herren. Halleluja.”

Der lyder kun få, velvalgte ord under Valby Musikkorps’ 100-års jubilæumskoncert, der søndag den 5. maj tager form som en kirkekoncert. Blandt disse, citatet fra Salme 150 med en tilhørende opfordring fra kommandør Carl Lydholm til at lade lovprisning være en grundtone at leve sit liv ud fra.

En tilgang, der ligeledes betoner den tjeneste, musikkorpset trofast har udført, siden det blev etableret i et baggårdslokale i Gartnergade den 13. maj 1924 – netop kendetegnet af et kraft- og klangfuldt budskab, der uden mange ord formidles med musik som tidløst fællessprog.

Fællesoplevelse i fyldt kirke

Den knirkende lyd af skosåler i takt mod det mørke flisegulv i Vor Frelsers Kirke på Christianshavn giver diskret genlyd mellem de massive træbåse og smelter sammen med rytmer og klange fra det 30 mand store musikkorps, der denne søndag har indtaget pladsen foran kirkens kor.

Mens messingtonerne flyder fra de blanke instrumenter, flimrer eftermiddagssolen livligt ind ad de slanke rundbuede vinduer. Helt i tråd med de smittende rytmer der indgår i marchen ‘Fill the World with Music’, der indleder den knapt halv-anden time lange koncert.

Tilhørerne består både af folk med relation til Frelsens Hær, brassmusik-entusiaster, spontane turister og mange andre sammenbragte segmenter, der opsøger et øjebliks sjælefred i det smukke kirkerum, hvor pladserne er tætbesatte.

Den taktfaste knitren fra fodsåler mod fliser efterfulgt af stående ovationer røber, at trods alle kulturelle forskelle og sproglige begrænsninger forenes man her i en fællesoplevelse – glæden over storslået musik og et storslået budskab.

Musikkens universelle tale

Kirkens interiør sender tankerne på flugt til dens første brugere, der indtog bænkede tilbage i 1690’erne. Svungne hvælvinger og sirlige serafiske figurer, der forenes i et visuelt udtryk fuld af akustik og musik.

Det samme gælder melodien til en af eftermiddagens fællessalmer, som er skrevet af G.F. Händel, og som så dagens lys i samme tidsperiode. Musiklederen i Valby korps, Marcus Silfverberg, leder forsamlingen an i den danske tekst: ‘Din, din er æren, Guds opstandne søn’.

– Det er ikke ofte, jeg har chancen for at spille med, så når den opstår, tager jeg den, siger han muntert, mens han ubesværet veksler mellem rollen som konferencier og kornettist. Taktstokken har han denne weekend overladt til jubilæets gæstedirigent fra London, Stephen Cobb, der til dagligt dirigerer The International Staff Band.

Budskab i Broadwaystil

Selvom der ikke benyttes mange ord under koncerten, berøres sjæl og ånd af musikkens universelle tale. En tilstand af fred og glæde som et vidnesbyrd om det, Gud har gjort i både 100 år og mere til. På dage, hvor lovsangens grundtone er lys, og dage, hvor den dæmpes af disharmoni og tonearter i mol.

Netop dette livsvilkår peger eftermiddagens eneste vokalist, Dinah Silfverberg på i arrangementet ‘It’s been a wonderful day’ af Peter Graham, der opfordrer til at løfte blikket mod himlen og få øje på de mange velsignelser, Gud skænker os på såvel solskins- som gråvejrsdage.

Fra det ene øjeblik til det andet forvandles den store katedral til et medrivende klangunivers, hvor både musikkorps og solist folder sig ud i bedste Broadwaystil og formidler et jordnært budskab med et himmelsk perspektiv.

Vær et instrument i Guds hånd

Interessant nok var billedet dagen forinden omtrent omvendt. Her blev jubilæet indledt med en velbesøgt friluftskoncert, hvor både budskab og basunklang gav genlyd mellem caféer og højhuse på Højbro Plads og hvor der hos tilhørerne i den ‘udendørs katedral’ ligeledes kunne aflæses en positiv respons – og måske en indre genklang.

En vekselvirkning i programmet, der satte musikkorpset tjeneste i relief og som ved gudstjenesten i Valby søndag formiddag blev italesat af tidligere henholdsvis chefsekretær og musikant i Valby Musikkorps, kommandør Anthony Cotterill, der som dagens prædikant fastslog, at ‘vi alle er kaldet til at fylde verden med musik’.

En pointe, der refererer til en peptalk af Paulus i Efeserbrevet 5 om at kommunikere gennem sang og musik samt ‘at synge og spille af hjertet for Herren’ – men dertil også en reference til koncertens ouverture, ‘Fill the World with Music’, der er skrevet af Erik Silfverberg for omkring 60 år siden, men som stadig er højaktuel.

– Det er stadig vort kald, og derfor var jeg glad for at musikkorpset indledte jubilæet på gaden, lød det fra kommandøren, der tilføjede, at opgaven med at fylde verden med sang og klang ikke er forbeholdt de musikalske, men gælder alle, der er villige til at være et instrument i Guds hånd.

Uropførelse og opsummering

I Vor Frelsers Kirke er det også instrumenterne, der taler. Den sidste komposition på programmet er eftermiddagens højdepunkt, og man mærker gradvist forventningens glæde vokse til et crescendo, da uropførelsen af ‘Joy Eternal’ intoneres.

Stykket er skrevet til anledningen af et koryfæ inden for Frelsens Hærs musikliv, William Himes (OF) og rummer blandt andet strofer fra sange af Erik og Anne-Lise Silfverberg. Et efternavn, der både i for- og nutid har haft markant betydning for musikkorpset – og for mange andre.

Mens velkendte melodier flettes sammen og indtager kirkerummet, opsummeres koncertoplevelsen i et sprog, der forener. Et sprog, der skaber samklang og som opstår, når evangeliets toner taler til hjerte, sjæl og ånd. Det er netop, hvad verden har brug for – også de næste 100 år.

Tilmeld nyhedsbrev

Alle beløb tæller. Tusind tak for din støtte.

Har du lyst og overskud til at hjælpe andre? Bliv en del af vores fantastiske team.