Nørrebrocafé med it-hjælp på menuen

Hver onsdag formiddag er der skærmtid i Frelsens Hær på Nørrebro. Her er der åbent i it-caféen, hvor kyndige hjælpere klæder ældre og andre brugere på til det digitale liv. Med en tålmodig tilgang tilegner brugerne sig både ny viden og større tryghed.

Af Levi Giversen

Det er onsdag, klokken er 11.00, og en gruppe cafégæster hos Frelsens Hær på Nørrebro har for en stund klappet de bærbare sammen efter de første lektioner. Selvom konceptet hedder it-café, er formiddagens kaffepause et vigtigt tillæg til pc-skærmenes fyldige rullemenuer.

Ved et af cafébordene sidder Kirsten. Hun nipper veltilpas til kaffen og nyder som de øvrige, at der i dag bydes på lækre fastelavnsboller. Sammen med forfriskningen breder sig en hyggelig stemning af snak og latter på kryds og tværs.

”Jeg synes, det er så dejligt at komme her. Det er nærmest som en stor familie, og man kan altid spørge og få hjælp."

Sådan siger en modne kvinde, der med en baggrund som billedkunstner dog havde foretrukket et kreativt univers fremfor at bruge sine hænder på tastatur og mus.

“Men jeg er jo heller ikke født med den slags udstyr i hånden,” bemærker hun, hvilket imidlertid ikke afholder hende fra trofast at møde op i it-caféen hver onsdag for bedre at kunne begå sig i et samfund, der bliver stadigt mere digitalt.

Følg Frelsens Hær Nørrebro på facebook.

Bange for at taste forkert

Ved et tilstødende bord nikker Randi bekræftende. Trods en fortid som kontorassistent, genkender også hun oplevelsen af, at det er svært at følge med udviklingen. Hun husker, at de første computere gjorde deres entré i kontorlandskaberne, lige inden hun nåede pensionsalderen – og også nogle af de udfordringer, der fulgte med.

”Jeg kan huske, at hvis man kom til at taste forkert, så kunne skærmen gå i sort, og man måtte starte helt forfra.”

Sådan genkalder hun tiden under den spæde overgang fra det analoge til det digitale samfund. Og selvom brugervenligheden er større i dag, er frygten for at taste forkert, fortsat intakt i underbevidstheden.

Digitalt begrænsede

Den form for bekymring står hverken den tidligere billedkunstner eller kontorassistent imidlertid alene med. Det viser blandt andet et stigende antal brugere i Frelsens Hærs it-café.

Foruden medhold fra dagens øvrige it-cafégæster, bekræfter også aktuelle tal fra Danmarks Statistik, at it-trygheden falder med alderen. Ifølge opgørelsen, It-anvendelse i befolkningen 2023, føler et bredt udsnit af ældre sig således digitalt begrænsede.

For de 75-84-årige drejer det sig om hver anden, og for de 85-89-årige, er der tale om tre ud af fire.

Selv blandt veluddannede ældre, viser opgørelsen, at 32 procent mellem 65-89 år føler sig digitalt begrænsede. En realitet, der ligeledes materialiserer sig blandt dagens halve snes brugere i it-caféen, hvor flere har faglige og ansvarsfulde titler på cv’et.

Læs rapporten her.

At så stor en del af befolkningen, som gennem hele livet har været både selvhjulpne og velfungerende, nu føler sig på udebane, fordi digitaliseringen stiller stadigt nye krav, beskriver en af medarbejderne i it-caféen, Sara Nassab som både ‘synd og sørgeligt’.

Samtidig er netop dette en stor del af hendes personlige drivkraft i arbejdet med at klæde brugerne på til at kunne beherske alt fra e-post til e-boks.

”Jeg synes, det er lidt synd, at man ikke er mere opmærksom på, at der findes mennesker - især ældre - der kan føle sig hægtet af samfundet, fordi de ikke er så fortrolige med det digitale liv, der reelt er blevet et grundvilkår. Derfor synes jeg også, at vi er med til at løfte en stor opgave ved at kunne tilbyde det her koncept.”

Dumme spørgsmål findes ikke

Flere brugere er kommet i it-caféen gennem flere år. Nogle, fordi de komplekse informationer, koder og apps, der gør det muligt at finde rundt i verden bag skærmens flimrende lys, let går i glemmebogen, og andre fordi de ønsker at holde sig ajour med ny viden og nye udfordringer.

Især efter udrulningen af MitID fra efteråret 2021 – omtrent samtidig med at Sara Nassab blev ansat i it-caféen – voksede antallet af brugere støt. Og mens nogle blot havde behov for hjælp til skiftet fra NemID til MitID, er andre fortsat med at komme i det digitale og sociale cafétilbud.

”Det sociale samvær betyder jo også rigtig meget for deltagerne. Derfor går vi altid 'offline' efter den første time bag skærmen for at nyde en kop kaffe og en bid brød."

Foruden Sara er der også to-tre andre kompetente it-hjælpere, således at de som team både favner bredt og har mulighed for at afsætte tilstrækkelig tid til den it-support, den enkelte har brug for.

”Det kan være alt fra problemer med e-boks, netbank og MitID, ligesom der kan være usikkerhed ved at navigere på internettet, sociale medier og smartphones,” forklarer it-hjælperen og understreger, at der i caféen ikke findes dumme spørgsmål.

”Her kan man spørge om alt, uden at føle sig dum. Af samme årsag er tilbuddet primært tilpasset de enkeltes behov,” smiler hun, mens de medbragte devices atter vækkes til live efter kaffepausen.

Læs flere artikler som denne, i det nyeste nummer af Frelsens Hærs magasin.

Sara er min livline

Ved siden af Sara åbner 73-årige Lars sin iPad og et kladdehæfte med notater. Han er kommet i it-caféen i et par år. En mulighed, han blev opmærksom på, da han deltog i en gudstjeneste på stedet – og samtidig havde behov for hjælp til at komme på MitID.

Han forklarer, at han foretrækker iPad’en frem for pc’en, da den både er lettere at bruge og dens skærm lidt lettere af læse. Selvom han efterhånden er ret erfaren i at bruge den flade tingest, opstår der dog alligevel jævnligt udfordringer, som han har brug for hjælp til at løse.

”Jeg bruger den næsten dagligt, men det sker, at jeg skal have hjælp til mine koder, mine kontakter og når noget skal installeres. Så kan jeg godt være nervøs for at gøre det forkert. I dag har jeg for eksempel besvær med en invitation, men så er det godt, at Sara er min livline."

Som tidligere serviceleder på Københavns Rådhus beskriver han det som et kontroltab at være blevet afhængig af hjælp til eksempelvis den nødvendige kontakt til sin bank og det offentlige, fordi den i vidt omfang er blevet digitaliseret.

”Hvis jeg ikke havde mulighed for at komme her, ville jeg være nødt til at belemre min søn med spørgsmål. Men han skal jo ikke føle sig forpligtet til at tage sig af det, ligesom der jo også er it-spørgsmål, hvor han mangler knowhow. Så kan det let blive lidt a la 'søg og du skal finde'."

Man lærer ved at spørge

For enden af bordet sidder indiskfødte Subesh og får kyndig hjælp af Tina Kofod, der både er it-hjælper og kontorassistent hos Frelsens Hær på Nørrebro. Også her gælder princippet om at søge og finde – nemlig en pludselig afbrudt kontakt mellem pc og printer.

Den 86-årige ingeniør med ekspertise i dæmninger – dog før computeren blev en del af værktøjskassen – tager de tekniske udfordringer med ophøjet ro, og da den trådløse forbindelse er genoprettet, konstaterer han tørt, at der fortsat er meget, man kan lære.

”Man lærer jo ved at spørge. Tidligere vidste jeg hverken, hvad det vil sige at 'downloade' eller at installere en 'app'. Men man må jo lære det for at kunne tjekke sin bankkonto og sin e-boks. Derfor stiller jeg en masse spørgsmål til Tina som tålmodigt forklarer det en ekstra gang."

Som trofast bruger af it-caféen gennem 15 år og som nestor blandt dagens fremmødte har Subesh personligt oplevet mange omvæltninger gennem årene. Han husker både tiden før smartphones – og tiden før man privat havde telefoner.

”Tiderne skifter. Engang måtte man stå i kø ved en telefonboks, i dag må man logge ind på sin e-boks. Heldigvis er jeg ikke bange for at spørge – for så lærer man nemlig noget,” lyder den erfarne slutreplik.

Frelsens Hær på Nørrebro:

IT-caféen i Frelsens Hær på Nørrebro er gratis og har åbent hver onsdag kl. 10-12. På programmet finder man desuden en bred vifte af tilbud for mange målgrupper:

· Danskundervisning

· IT-café

· Lektiecafé

· Familiearbejde

· Fredagskirke

· Kvindegruppe

· Strikkehjørnet

· Seniorklub

· Retshjælp og gældsrådgivning

· Korpsleder: Major Magdalena Pedersen

· Adresse: Thorsgade 48A, 2200 København N.

· se mere på korpsets hjemmeside: www.fhnorrebro.dk

Har du også lyst til at arbejde som frivillig?

Udfyld formularen og send den til os, så kontakter vi dig for nærmere aftale. 

Frivillig
Hvad er dit navn?
Hvad er dit navn?