VERO MODA deler varmen i samarbejde med Frelsens Hær

For andet år i træk arbejder Frelsens Hær Genbrug sammen med tøjkæden VERO MODA om at indsamle aflagt overtøj til Danmarks udsatte. Sidste år kunne VERO MODA overdrage mere end 6000 jakker til Frelsens Hær Genbrug, da kampagnen var slut. I år er forventningen, at antallet bliver langt højere. Indsamlingen foregår nemlig over hele Europa.

En diskret papkasse står ved siden af butikkens prøverum. Siden af kassen prydes af et billede af to kvinder midt i en varm omfavnelse. ‘Share the Warmth’ står der på billedet, med Frelsens Hærs skjold herover. Kassen er halvt fuld af varmtudseende jakker, der alle er afleveret af VERO MODAs kunder. Indsamlingen er godt i gang.

”Jeg er meget stolt over, at VERO MODA igen i år har spurgt, om vi var interesserede i et samarbejde. Sidste år gjorde samarbejdet en kæmpe forskel for os i Genbrug, og ikke mindst for de mange kvinder, der modtog en jakke,” siger Jette Skov, CSR og Marketingschef i Frelsens Hær Genbrug og kvinden bag samarbejdet og fortsætter:

For udsatte kvinder og mænd er der selvfølgelig værdi i at få en jakke, der kan holde kulden ude. Dertil kommer den emotionelle værdi i, at jakken er doneret af et andet menneske. Omtanken fra en fremmed betyder mindst lige så meget, er min erfaring, siger Jette Skov.

I 2019 blev der på kampagnens tre uger indsamlet over 6000 jakker i VERO MODAs butikker i Skandinavien. Jakkerne blev efterfølgende delt ud på Frelsens Hærs herberg, varmestuer og til kvinder i familiearbejdet. Resten blev solgt i Frelsens Hærs genbrugsbutikker og kom på den måde også Danmarks udsatte til gavn.

“Hos VERO MODA tror vi på social ansvarlighed og på, at det at hjælpe hinanden vil føre os alle til et lykkeligere og bedre sted i livet,” skriver den danske tøjkæde i en pressemeddelelse om samarbejdet.

VERO MODA var første brand ud af Bestseller-koncernen, og har i dag mere end 1000 butikker fordelt i 45 lande.

En winwin-situation

Kampagnen ’Share the warmth’ er enkel. Når man afleverer en brugt jakke i VERO MODA, får man, som tak, 20 procent rabat ved købet af en ny jakke. Den gode gerning belønnes altså med mere end den gode samvittighed.

”Som genbrugs-elsker af hjertet, er det selvfølgelig nemt at sætte spørgsmålstegn ved, at der dermed gives folk et incitament til at købe nyt – forbruge mere. Derfor er det så vigtigt for os, at det netop er VERO MODA, vi her arbejder sammen med. Tøjkæden arbejder benhårdt for at sikre gode forhold for dem, der producerer tøjet og har samtidig stort fokus på økologiske materialer. Jeg mener, vi alle vinder på det her samarbejde,” siger Jette Skov, der også står bag Frelsens Hærs eget brand ’Salvation Army Redesign CPH’, hvor genbrugstøj og stoffer bliver upcyclet til fx hatte, tasker og punge.

Når indsamlingen er slut, er der i hvert fald ingen tvivl om, at de udsatte kvinder, der modtager en jakke, vinder på kampagnen.

Kampagnen kører i samtlige af VERO MODAs butikker i Danmark, Sverige, Norge, Finland, Tyskland, Holland, Belgien, Luxembourg, Frankrig, Schweiz, Østrig, England, Irland, Færøerne, Island og Tjekkiet fra den 7. – 25. oktober.